Tuesday 29 March 2011

Ett hav av välvilliga datanördar

Vi utsattes för dataintrång igår! Det var min sambo som satt vid datorn när en popup-ballong från fältet nere till höger (dvs där antivirusprogram o säkerhetsprogram finns!) dök upp och sa att hen hade fått virus, klicka på ballongen för att fixa det! Tony klickade och ett program som hette MS Removal Tool dök upp. Det startade en scan av datorn och hittade inte mindre än 38 farliga säkerhetsrisker!! <:-I "För att gå vidare behöver du skaffa en prenumeration. Köp nu så tar vi bort de farliga virusarna."

Tony sa efteråt att om hen hade haft ett kreditkort som funkade på internet så KANSKE hen hade gått i fällan... men som tur var så frågade hen i stället mig. Eftersom det är jag som sköter datorn blev jag genast misstänksam; Jag hade nämligen inget minne av det här programmet sen förut!... Men det såg väldigt vänligt och seriöst ut! Jag körde en scan med mitt vanliga antivirusprogram och det hittade ingenting!.. :-? Å andra sidan fanns det en liten ballong som sa att en fil till det programmet var korrupt, så det kanske var därför...?? Den lilla skölden som ska tala om om datorn är skyddad eller inte var röd, men när jag klickade på den kom inte Security Center upp som det brukar. Jag försökte öppna det från kontrollpanelen men det gick inte heller!... *spänningsmusik allt högre i bakgrunden*

Så nu visste jag att jag var i trubbel! Fler och fler saker i datorn funkade inte som de skulle. Och hela tiden poppade ballonger upp om 38 risker. Jag kollade priserna på det där nya vänliga programmet och hade jag inte varit så väldigt fattig hade jag kanske också varit frestad... Men nu gjorde jag i stället det enda rätta: Jag googlade! Och det blev vår räddning.


Visste ni det? Att det finns ett hav av välvilliga datanördar där ute, som inte verkar göra annat än att försöka hjälpa oss andra, mindre insatta, med våra dataproblem? Gratis! I det här fallet hittade jag strax till den här sidan, som beskrev för mig precis vilka symptom jag haft, inklusive en bild av programmets scanningresultat med de 38 riskerna! Den förklarade för mig att MS Removal Tool var själva viruset, och de arma stackare som lämnade sina kreditkortsuppgifter till dem blev genast utsatta för kreditkortsbedrägeri. Sen berättade den för mig, omsorgsfullt och pedagogiskt, precis hur jag skulle bli av med inkräktaren, och hänvisade till flera gratis program som kunde fixa det. Jag är ju inte dummare än att jag tvekade ännu en gång... men bestämde mig sen för att lita på den okända datanörden och ladda hem ett av de gratis programmen. Och vips så var min dator frisk som en nötkärna igen!! :)

Ingenting kan stoppa denna gräsrotsrörelse! Vilket dataproblem du än har, googla och förmodligen hittar du pedagogiska instruktioner, instruktionsvideor och gratis opensource-program som fixar det. Får du ett underligt e-mail, googla och du hittar hoax-varningar som förklarar e-mailets historia och vad i det som är sanna påståenden eller helt omöjliga och falska påståenden. Jag rekommenderar verkligen alla som inte själva är dataingenjörar att prova denna nya värld!


Och lite grann för det mina tankar till det där med läkemedelsindustrin... För kanske är det sant att ingen skulle ta fram de verkligt nyttiga och bra läkemedlen om vi inte tillät framtagarna att ta patent och tjäna sjukt med pengar på det, så att Afrika t ex blir utan AIDS-mediciner... Men kanske är det inte det. Kanske skulle välvilliga människor utveckla läkemedlen ändå. Det funkar i alla fall mot datavirusarna...?

1 comment:

  1. Vi välvilliga datanördar tillhandahåller hjälpen när vi har tid eller ork, för att vi kan, för att nätet gör oss precis samma tjänster och för att vi vill bidra till mer av detsamma, för att vi bryr oss om andra i samma situation, för att vi är arga på folk som hittar på och sprider sådana dumheter och försöker lura intet ont anande vanligt folk på ohederliga vis.

    De monopol på att tjäna pengar som patent- och upphovsrättsindustrierna köper sig är en rätt annorlunda situation: där har deras starka ekonomiska muskler gjort det förbjudet för välvilliga frilanshjälpare att vidröra något på minsta sätt relaterat till vad de ägnar sig åt genom patentbombmattor långt runt hela deras verksamhetsområde – och anlitar samhällets polisresurser för att städa bort eventuella oönskade konkurrenter, oavsett deras uppsåt.

    Lyckligtvis har inte virusprogrammerare den sortens ekonomiska muskler.

    ReplyDelete