Friday 21 October 2016

Calais-dagbok 13 oktober - Datumet för vräkningen




Så har då det officiella datumet slutligen kommit: Den 24 oktober ska Djungeln* rivas, de boende vräkas. De flyger med sina helikoptrar över oss hela tiden, och härom dan var alla som ville gå in i Djungeln tvungna att visa ID för polisen. De samlade in dem och satte sig i sin piketbil och ringde en massa, och efter en himla lång tid ropade de upp oss så fick vi våra ID:n tillbaka och fick gå vidare. Fast jag lyckades bluffa mig undan, och tog mig in ändå... De var inte särskilt uppmärksamma...

ID-kontrollerna, helikoptrarna och alla ryktena kunde jag hantera, men det officiella datumet har dragit ner mig. Jag är ledsen och hopplös. Jag vet att de inte bluffar nu, för de har ju faktiskt redan rivit Djungeln två gånger förut... Bägge gångerna uppstod det igen, precis intill där det var förut. Vad ska hända den här gången? Det finns ju ingen plan! Det finns ju inget alternativ! Problemet är ju inte att folk tycker så himla mycket om att bo i blöta tält i Calais 0-gradiga, regniga, blåsiga vinter, och därför gör det trots att de inte får! Problemet är att de inte får asyl någonstans, och därför har att välja mellan tältvinter i Calais och något ännu värre!... Deras enda hopp om något bättre är att ta sig till UK och leva olagligt där. Många har rentav laglig rätt till uppehållstillstånd i UK, men får inte sina beslut. Några har fått asyl i Frankrike men tappat bort sina papper eller fått dem förstörda i Djungeln, och helt ofattbart fått börja om!... Trots att myndigheten naturligtvis tog deras fingeravtryck för att kunna identifiera dem, när de ansökte om asyl.

Sluta, liksom! Om du har ett sår och tycker att det är jobbigt, försök inte ta bort det med knivar, frätande syra och annat våld! Ta hand om det i stället, och låt det läka! Vilket det själv har förmågan att göra, med bara lite eventuell hjälp med hygienen precis i början. Med våld gör du bara skadan värre!


*Djungeln = Den informella bosättningen i Calais där tusentals flyktingar bor, de flesta efter att ha misslyckats med att ta sig till England





(Fortsättning följer)


-----------------
Delar i den här serien:
Calais-dagbok 13 oktober - Datumet för vräkningen 
Calais-dagbok 14 oktober - Falska alarm



No comments:

Post a Comment